Każdego roku mam przyjemność organizować ponad  150 webinarów, szkoleń i konferencji prawniczych, na których występuje kilkuset prawników z całego kraju i które obserwuje kilka tysięcy uczestnikówCzy taka działalność ma sens z punktu widzenia prelegenta, kiedy ma sens i jak to robić dobrze? To pytania na które postaram się odpowiedzieć w niniejszym wpisie.

1.Marka osobista

W pierwszym rzędzie należy wskazać, że występowanie na konferencjach może być elementem budowania marki osobistej prawnika. Zaproszenie do grona prelegentów np.  Polskiego Kongresu Prawa Ochrony Danych Osobowych lub  Polskiego Kongresu Prawa Pracy, otrzymują od nas najlepsi prawnicy w branży. To forma wyróżnienia dla prawnika, którą może on wykorzystać w komunikacji zewnętrznej, lub w ofertach składanych klientom.

2. Marka kancelarii

Oprócz marki osobistej prelegentów wystąpienia na konferencjach mogą budować markę firmy prawniczej. Można to wzmocnić poprzez objęcie patronatu nad wydarzeniem lub otrzymanie tytułu partnera merytorycznego danej konferencji. W ten sposób pokazujemy logotyp i nazwę naszej kancelarii w interesującym nas kontekście (np. ekspertów prawa budowlanego, pozwów frankowych itd).

Jakie ma to przełożenie na biznes? Z własnego doświadczenia prowadzenia  kancelarii mogę powiedzieć, że owocuje to zapytaniami ofertowymi i obecnością na short listach postępowań przetargowych ciekawych klientów (oni bardzo często nie mając wiedzy na temat danego rynku szukają prawników w Internecie, trafiają na strony wydarzeń branżowych, przeglądają listę prelegentów i partnerów merytorycznych i do tych firm wysyłają zapytania o wycenę danej usługi).

3. HR i rekrutacja

Z naszych doświadczeń pozyskanych przy okazji prowadzenia portalu  Rekrutacje Prawnicze i  agencji rekrutacyjnej możemy powiedzieć, że budowanie brandu kancelarii jest nie tylko ważne w kontekście pozyskiwania nowych klientów. To także ważne z punktu widzenia HR i pozyskiwania nowych pracowników do kancelarii. Rozpoznawalność firmy jest ważnym czynnikiem decydującym o wyborze nowego miejsca pracy. Jeżeli będziemy mieli „markę” to ułatwimy sobie rekrutację lub zmniejszymy jej koszty.

4. Networking

Konferencje to okazja do poznania nowych ludzi, czy to innych prelegentów czy uczestników (potencjalnych klientów). Oczywiście, łatwiej jest to zrobić na wydarzeniach stacjonarnych, ale nie jest to niemożliwe na wydarzeniach online. Najlepiej do tego wykorzystać Linkedin i odesłać uczestników wydarzenia do swojego profilu (podczas wystąpienia lub po jego zakończeniu). W ten sposób nawiązujemy nowe znajomości z potencjalnymi klientami, które w późniejszym okresie mogą przerodzić się w nowe zlecenia.

5. Nowy klienci

Podczas wielu lat organizowania przez nas konferencji mieliśmy przykłady, kiedy prelegenci bezpośrednio po swoim wystąpieniu dostawali zlecenia (lub zaproszenia na spotkania, które kończyły się zleceniem). Nie zdarza się to bardzo często, ale takie sytuacje mają miejsce, gdy temat żywo dotyczy problemu prawnego z którym właśnie boryka się uczestnik. No i oczywiście, wystąpienie musi być świetne, merytoryczne i praktyczne. To oczywiste 🙂

6. Jak zacząć?

Wielu prawników chciałoby wystąpić na wydarzeniu branżowym, ale nie wie jak zacząć, albo nie wie czy ma umiejętności szkoleniowe, aby przekazywać wiedzę. To faktycznie kluczowa kwestia, bo ekspertów jest wielu, ale takich co potrafi szkolić, już mniej. Najlepiej sprawdzić to organizując własne webinary (można wykorzystać do tego social media albo programy typu ClickMeeting). To nic nie kosztuje a umożliwia nam sprawdzenie czy to coś dla nas, bo przecież nie chodzi o samo występowanie na konferencjach, my chcemy dobrze się prezentować, budować markę swoją lub kancelarii. Jeżeli jesteśmy w tym słabi, to lepiej sobie odpuścić taką działalność.

A jak dostać zaproszenie na takie wydarzenie? My staramy się zapraszać najlepszych prawników w danym temacie. Często jednak korzystamy z systemu poleceń (najczęściej na Linkedin, więc warto obserwować  mój profil, aby nie ominąć takich zapytań). Można oczywiście się do nas bezpośrednio zgłosić i zaproponować temat wystąpienia.

A Ty jakie widzisz plusy wynikające z wystąpień na konferencjach branżowych?


Witold Jarzyński

CEO w  Must Read Media i  JARZYŃSKI Legal + Tax + Compliance Recruitment, wydawca portalu  Rekrutacje Prawnicze.